دکوراسیون اتاق خواب

معرفی 8 مدل پارچه روتختی

پارچه روتختی

هنگام خرید روتختی انتخاب جنس پارچه روتختی بسیار مهم است. زیرا پارچه روتختی تماس مستقیم با پوست دارد و اگر از جنس مناسبی نباشد ایجاد آلرژی و ناراحتی های پوستی میکند.

یا اینکه اگر مرغوب نباشد ممکن است هنگام خواب عرق کنید و نگذارد که خواب خوبی داشته باشید و به خاطر تعریق شبانه چندین بار از خواب بیدار شوید و در طی روز به این دلیل خسته باشید و نتوانید کارهایتان را به درستی انجام دهید.

برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید لازم است که درمورد جنسهای متفاوت پارچه روتختی شناخت داشته باشید تا از انتخابتان بعد از استفاده پشیمان نشوید.

در این مقاله شمار ار با پارچه های متفاوت روتختی آشنا میکنم. با ما همراه باشید؛ تا بتوانید بهترین روتختی را انتخاب نمایید.

بهترین جنس های پارچه روتختی

راحت ترین فضا در هر خانه ای، اتاق خواب می باشد. زیرا بعد از یک روز سخت کاری هر شخصی نیاز دارد که در یک مکان آرام استراحت کند تا بتواند روز بعد را با انرژی و آرامش بیشتری آغاز کند؛ بنابراین همه افراد سعی میکنند که اتاق خواب را به صورت یک مکان آرام و راحت درست کند.

از مواردی که باید به آن توجه کنیم تا اتاق خواب راحتی داشته باشیم؛ انتخاب درست سرویس خواب و تشک و بالش و روتختی می باشد. بهترین پارچه روتختی، پارچه ای است که باکیفیت، بادوام، تنفس پذیر، قابل شستشو در ماشین لباسشویی، نرم و زیبا باشد.

پارچه های پنبه ای پارچه هایی تنفس پذیر هستند که هنگام استفاده فرد دچار تعریق نمی شود؛ همچنین این پارچه ها بسیار برای افرادی که دچار آلرژی هستند مناسب می باشند.

اما پارچه ای که فقط از پنبه تولید شده باشد هم دچار آبرفت می شود و هم خیلی خیلی زود چروک می شود؛ به این دلیل برای تولید پارچه معمولا پنبه را با دیگر الیافها ترکیب می کنند تا هنگام استفاده زیباتر باشد. پارچه های روتختی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

در ادامه شما را پارچه روتختی های مختلف آشنا خواهم کرد.

بررسی انواع پارچه روتختی

پارچه روتختی هایی که در این مقاله آنها را بررسی می کنیم به این صورت است:

روتختی کتان، روتختی پلی کتان، روتختی میکرو ساده و هتلی، روتختی میکروتنسل سه بعدی، روتختی مخمل، روتختی ابریشم.

پارچه روتختی کتان با قدمت هزار ساله

پارچه روتختی کتان

روتختی کتان یکی از قدیمی ترین روتختی هاست که بسیار باکیفیت می باشد. این پارچه از الیاف گیاه کتان درست شده است و چون یک پارچه طبیعی است بسیار مناسب کودکان و همچنین افرادی که مبتلا به آلرژی می باشند هست. پارچه روتختی کتان قبل از شستن کمی شق و رق هست بعد از شستشو نرم تر می شود و استحام پارچه بیشتر می شود.

این روتختی گرمای بدن را جذب می کند و از تعریق جلوگیری می کند به این دلیل برای فصل بهار و تابستان بسیار مناسب می باشد.

روتختی کتان تنفس پذیری خوبی دارد و همچنین در برابر کپک زدگی مقاومت بالایی دارد. اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید؛ به عنوان مثال ساکن مناطق شمالی کشور هستید؛ روتختی کتان برای شما بسیار مناسب است .

پارچه کتان مناسب 4 فصل سال است فقط کافی است روتختی که برای فصلهای گرم انتخاب میکنید الیاف درونش نازک باشد و روتختی فصلهای گرم سال الیافش قطور باشد. به این دلیل بهتر از از کاور روتختی کتان برای اتاقتان استفاده کنید و دو عدد لحاف لایت نازک و ضخیم برای فصلهای گرم و سرد سال تهیه کنید.

یک مشکلی که پارچه کتان دارد این که بسیار زود چروک می شود.

پارچه روتختی پلی کتان، روتختی مقاوم در برابر شستشو

پارچه روتختی

این نوع پارچه روتختی از ترکیب کتان و پلی استر درست شده است و یا اگر پلی پنبه باشد از ترکیب الیاف پنبه و پلی استر بدست می آید. البته درصد کتان و پلی استر برای این روتختی ها متفاوت است؛ بعضی از کارخانه ها درصد بیشتری از کتان را استفاده می کنند که پارچه روتختی مرغوب تری تولید می شود.

حال این سوال مطرح می شود که چرا کتان را با پلی استر ترکیب می کنند. یکی از دلایل این کار این است که روتختی کتان خیلی زود چروک می شود و زمانیکه با الیاف پلی استر ترکیب می شود کمتر چروک می شود و قابلیت انعطاف پذیریش بیشتر می شود.

یکی دیگر از دلایل این کار این است که روتختی کتان با شستشوی زیاد رنگش می رود و زمانیکه با پلی استر ترکیب شود بیشتر می توان آنرا شست و دیرتر رنگ و روی پارچه می رود.

یک دلیل دیگر نیز این است که روتختی کتان قیمت بالایی دارد ولی زمانی که از الیاف پلی استر هم در کنار کتان استفاده شود؛ قیمت آن مناسب تر خواهد شد.

تنوع طرح و رنگ در روتختی های پلی کتان بسیار بیشتر از روتختی کتان است. این مدل روتختی ها قابل شستشو در ماشین لباسشویی می باشند و سریع تر از روتختی های کتان خشک می شوند. مزیت دیگر این روتختی ها این است که بادوام هستند.

پارچه روتختی میکروفایبر، حسی ابریشم گونه دارد

پارچه روتختی ساده

پارچه روتختی های میکروفایبر با دوام و نرمی که دارند شناخته شده اند. این نوع پارچه براحتی لک را به خود نمی گیرند و دربرابر لک مقاوم می باشند و شستشوی ساده ای دارند؛ که برای سبک زندگی پر مشغله امروزی بسیار کاربردی می باشد.این پارچه روتختی، سبکی و نرمی پارچه های ابریشمی را القا می کند؛ در حالی که در مقایسه با روتختی های ابریشمی از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار است.

پارچه میکرو فایبر نسبت به پلی استر نرم تر می باشد ولی در مقایسه با پارچه پنبه ای تنفس پذیری کمتری دارد. به علت دوام بالایی که دارد برای تولید روتختی های سه بعدی هم از آن استفاده می شود.

پارچه روتختی میکروتنسل، روتختی ای مناسب برای خاص پسندان

پارچه روتختی سه بعدی

پارچه تنسل از خمیر حاصل از چوب خاصی تولید می شود و بیشتر از چوب درخت اکالیپتوس تولید می شود. پارچه تنسل گیاهی می باشد و سازگار با محیط زیست است. الیاف تنسل از طریق تکنولوژی نانو بردست آمده است.

جنسی نرم و لطیف دارد و مقاوم دربرابر چین و چروک است و درخشندگی خوبی دارد ؛ همچنین برای افرادی که حساسیت دارند مناسب است. به خاطر مقاوم بودن آن قابل شستشو در ماشین لباسشویی است و دربرابر شستشو مقاوم می باشد. به دلیل مقاومت بالای این پارچه از این پارچه برای چاپ سه بعدی در تولید روتختی های سه بعدی استفاده می شود.

هرچند پارچه تنسل پارچه خوبی است و ویژگیهای مثبت قابل توجهی دارد؛ اما به خوبی کتان و پنبه هوا را از خود عبور نمی دهد.

برای اطلاع بیشتر درباره روتختی سه بعدی، مقاله ” 5 نکته درباره روتختی سه بعدی ” را مطالعه کنید؛ اطلاعات بسیار مفیدی راجع به روتختی سه بعدی کسب خواهید کرد.

پارچه روتختی مخمل؛ یک روتختی لوکس و اشرافی

پارچه روتختی مخمل

روتختی مخمل جزو روتختی های اشرافی و لوکس می باشد و گران قیمت می باشد. پارچه مخمل نوعی پارچه کرکی است که از الیافهای مختلفی تولید می شود. پارچه مخمل را از الیاف کتان، پشم، پنبه یا ابریشم تولید می کنند. به علت دشواری در تولید پارچه مخمل، این پارچه جزو پارچه های گران قیمت محسوب می شود.

ولی امروزه به دلیل صنعتی شدن در تولید این نوع پارچه، قیمت آن کمتر از زمانهای قبل شده است؛ ولی باز هم جزو روتختی های گران قیمت می باشد.

پارچه روتختی ابریشم، روتختی ای سلطنتی و شیک

همانطور که می دانید پارچه ابریشم از پیله کرم ابریشم تولید می شود. به دلیل اینکه درست کردن نخ ابریشم از پیله کرم ابریشم بسیار سخت است و زمان بر، این پارچه قیمت بسیار زیادی دارد. روتختی ابریشم جزو روتختی هایی است که هرکسی نمی تواند آنرا خریداری کند.

از مزایای روتختی ابریشم این است که زمانی که شما گرمتان است به شما حس خنکی می دهد و زمانیکه شما سردتان است به شما احساس گرمی می دهد؛ درواقع چیزی را که نیاز دارید به شما هدیه می دهد.

بنابر این اگر سلامتی و خواب راحت برای شما مهم تر از گران بودن قیمت روتختی است؛ در انتخاب روتختی ابریشم لحظه ای درنگ نکنید.

یکی از معایب روتختی ابریشم این است که در برابر تعریق زیاد بدن رنگ و کیفیت خود را از دست می دهد. نگهداری از روتختی ابریشم کمی سخت است و برای شستشو بهتر است که به خشک شویی سپرده شود. برای شستشوی آن از آب سرد استفاده کنید و آنرا در هوای آزاد خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *