ترفند های خانه داری مدرن

علت زرد شدن بالش و از بین بردن زردی در 5 مرحله

زرد شدن بالش

یکی از دغدغه های خانم های کدبانو درباره اتاق خواب، زرد شدن بالش و ازبین بردن این زردی می باشد. به علت اینکه صورت بر روی بالش قرار می گیرد و اگر بالش کثیف باشد و میکروب داشته باشد باعث ناراحتی پوستی می شود بنابراین تمیزی و پاکیزگی بالش از اهمیت زیادی برخوردار است.

البته لازم است که بدانید هر بالش یک عمر مفیدی دارد و اگر عمر مفید بالش تمام شده باشد دیگر این بالش برای سلامت گردن و سلامت خواب مفید نیست. برای آشنا شدن با عمر مفید هر نوع بالش بهتر است مقاله ” بهترین زمان تعویض بالش چه زمانی است؟ ” را مطالعه کنید تا با عمر مفید هر بالش بیشتر آشنا شوید.

دلایل اصلی زرد شدن بالش

زرد شدن بالش

شاید این ضرب المثل را زیاد شنیده باشید که می گوید:

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد بلا ندیده دعا را شروع باید کرد

با توجه به مطلبی که به آن می پردازیم؛ بهتر است ابتدا علت زرد شدن بالش را بیابیم و از انجام آن کارها پرهیز کنیم.

زرد شدن بالش دلایل مختلفی دارند که در زیر به بررسی این دلایل می پردازیم.

عرق کردن اصلی ترین عامل زرد شدن بالش

یکی از شایع ترین دلایل زرد شدن بالش عرق کردن است. ممکن است شما فکر کنید که شب ها هنگام خواب عرق نمی کنید؛ ولی اگر بالشتان زرد شده باشد ممکن است که هنگام خواب عرق می کنید.

عرق روی صورت و موها بر روی پارچه روبالشی نفوذ می کنند و اگر روبالشی یه صورت منظم شسته نشود باعث زرد شدن بالش و روبالشی می شود.

بنابراین روبالشی را هفته ای یکبار بشویید؛ و همچنین هنگام خواب بهتر است در هوای خنک بخوابید تا هم با آرامش بخوابید و هم موقع خواب عرق نکنید.

در فصلهای سرد سال دمای خانه مخصوصا اتاق خواب را زیاد نکنید که باعث کردن شما بشود. همچنین در فصلها گرم هم بهتر است اتاق خواب دمای سرد و متعادلی داشته باشد.

خوابیدن با آرایش باعث زرد شدن بالش می شود

ممکن است بعضی مواقع پیش آمده باشد که از شدت خستگی قید پاک کردن آرایشتان را زده باشید و با همان آرایشی که داشتید خوابیدید. خوابیدن با آرایش چندین ضرر دارد؛ یکی از آن مضرات این است که باعث خراب شدن پوستتان می شود؛ خوابیدن با آرایش ممکن است باعث شود که صورتتان جوش بزند و مشکلات پوستی زیادی را ایجاد کند.

اگر قبل از خواب از کرم های مرطوب کننده و یا تونرهای مختلفی بر روی پوست صورتتان استفاده می کنید؛ بهتر است که این کار را حداقل یک ساعت قبل از خواب انجام دهید که این کرم ها به طور کامل جذب پوستتان شوند و جذب روبالشی نشوند که باعث زرد شدن بالش شوند.

خوابیدن با موی خیس عامل دیگر زرد شدن بالش می باشد

موی خیس و زرد شدن بالش

اگر عادت دارید شب ها قبل از خواب دوش بگیرید بعد بخوابید؛ حتما ابتدا موهایتان را خشک کنید بعد به رختخواب بروید. اگر با موهای خیس به رختخواب بروید هم این عادت پس از مدتی باعث زرد شدن بالش می شود و هم مهمتر از آن این است که خوابیدن با موهای خیس باعث آسیب رساندن به مو می شود و مو را شکننده می کند.

علاوه بر این موارد خوابیدن با موهای خیس، مخصوصا در فصول سرد سال باعث می شود که شما بیشتر مستعد سرماخوردگی شوید.

ریختن آب دهان بر روی بالش، باعث زرد شدن بالش و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ می شود

افرادی که طبع سردی دارند معمولا شب هنگام خواب آب دهانشان بر روی بالش می ریزد و صبح هنگامی که بیدار می شوند لکه های ابر مانند سفیدی بر روی روبالشی خود می بینند.

اگر سرد مزاج هستید اول از همه به خاطر سلامتی تان بهتر است که مزاجتان را متعادل کنید تا هم سلامتی کامل داشته باشید و هم از شر لکه های روی بالش رها شوید. برای این کار ابتدا با خلط های چهار گانه آشنا شوید و سپس مزاجتان را تعدیل کنید.

تا قبل از اینکه طبع خود را تعدیل کنید بهتر است که هنگام خواب به پشت بخوابید تا آب دهانتان بر روی بالش نریزد؛ زیرا خوابیدن به پهلو در افراد دارای طبع سرد باعث می شود که آب دهانشان بر روی بالش بریزد.

افرادی هم که با دهان باز می خوابند اگر به پهلو بخوابند؛ آب دهانشان بر روی بالش می ریزد. بنابر این مشکل خوابیدن با دهان باز را با مشورت پزشک برطرف کنید تا هم اول و مهم تر از همه سلامت باشید و هم بالشتان تمیز بماند.

روشهای طبیعی و خانگی برای برطرف کردن زردی بالش

زرد شدن بالش و شستن با جوش شیرین

حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر علیرغم رعایت کردن 4 مورد فوق باز هم بالش زرد شد چکار کنیم که این زردی برطرف شود.

در این مقاله از سرزمین خواب چند روش خانگی و طبیعی برای ازبین بردن زردی بالش را بیان میکنم. خوشحال می شوم که با روشهایی که شما هم برای ازبین بردن زردی بالش انجام میدهید آشنا شوم. روشهایتان برای از بین بردن زرد شدن بالش را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

نکته ای که باید به آن بسیار توجه کنید این است که قبل از شستن بالش باید به لیبل بالش و دستورالعملی که در مورد نحوه شستشوی آن درج شده است توجه کنید.

اگر می خواهید از ماشین لباسشویی برای شستشوی بالش استفاده کنید حتما چند عدد توپ تنیس داخل ماشین لباسشویی بیندازید تا الیاف داخل بالش جمع نشود.

حداکثر دمای ماشین را بر روی 30 درجه تنظیم کنید و از مایع شوینده بدون آنزیم استفاده کنید و از دور کند ماشین برای خشک کردن استفاده کنید.

استفاده از آبلیمو و آب گرم برای زرد شدن بالش

اگر بالش تان زرد شده است و به فکر شستن آن هستید؛ یک روش طبعی برای این کار این است که مقداری آب گرم را داخل تشت بریزید و بالش را در آن غوطه ور سازید سپس آبلیمو را بر روی بالش بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد از چند ساعت بالش را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و با صابون یا مایع لباسشویی بشورید.

سپس آن را در مقابل آفتاب خشک کنید.

آبلیمو یک ضد عفونی کننده طبیعی می باشد و لکه ها را براحتی از روی بالش پاک می نماید.

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای برطرف کردن زردی بالش

جوش شیرین به علت اینکه رطوبت را جذب می کند یک پاک کننده طبیعی است که بوی بد و لکه ها را ازبین می برد و باعث براق شدن بالش می شود.

زمانیکه جوش شیرین و سرکه را باهم مخلوط می کنید باعث ازبین رفتن باکتریها و میکروبها می شود و یک پاک کننده بسیار عالی و طبیعی می باشند.

ابتدا بالش را درون آب گرم غوطه ور کنید و سپس جوش شیرین و سرکه را بر روی آن بریزید و بگذارید چند ساعت در این محلول بماند، سپس درون ماشین لباسشویی بشورید و در مقابل آفتاب خشک کنید تا به طور کامل ضدعفونی شود.

استفاده از پراکسید و لیمو برای رفع زردی بالش

پراکسید ماده ای است که برای ضدعفونی کردن کاربرد دارد؛ همانطور که گفتیم آبلیمو هم برای ضد عفونی کردن کاربرد دارد. ترکیب پراکسید و آبلیمو باعث ازبین بردن لکه و سفید کردن بالش بسیار مفید است.

آبلیمو و پراکسید را با هم مخلوط کنید و بر روی بالشی که در آب گرم غوطه ور است بریزید و بگذارید یک ساعت بماند.؛ سپس بالش را در ماشین لباسشویی بشورید و بعد از شستن در مقابل آفتاب خشک کنید.

استفاده از جوش شیرین و روغن درخت چای برای رفع زردی بالش

روغن درخت چای برای ازبین بردن جلبک بسیار عالی است. ترکیب روغن درخت چای و جوش شیرین برای ازبین بردن لکه و باکتری و قارچ بسیار موثر است.

جوش شیرین و روغن درخت چای را بایکدیگر مخلوط کنید؛ سپس مخلوط حاصل را بر روی لکه های بالش بمالید و بگذارید حدود یک ساعت بماند؛ سپس بالش را خشک کنید و لکه ها را بشورید و بالش را در ماشین لباسشویی بشورید. سپس طبق روشهای قبل در مقابل آفتاب خشک کنید.

بوراکس و بهترین روش رفع زرد شدن بالش

بوراکس یک ماده تمیز کننده قدیمی می باشد که برای تمیز کردن پارچه های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته.

ابتدا بالش ها را در آب داغ خیس کنید سپس بوراکس و پودر ماشین لباسشویی را بر روی بالش ها بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند؛ بعد بالشها را در ماشین لباسشویی مانند روشهای بالا بشورید و خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *