ترفند های خانه داری مدرن

روتختی چیست و شامل چه تکه هایی می شود؟

روتختی چیست

روتختی چیست ؟

سرویس روتختی در زیبایی اتاق خواب بسیار موثر است. بدون شک یکی از دغدغه های مهم برای زیباتر شدن اتاق خواب انتخاب روتختی مناسب با آن می باشد. 

در زمانهای قدیم، در دوران مادربزرگهایمان؛ استفاده از لحافهای دست دوز سنگین از واجبات هر زندگی بود و به علت سردی بیشتر هوا در آن زمانها هرچه لحافها سنگین تر و بزرگتر بودند از نظر مادربزرگها مرغوب تر بود.

ولی به علت سنگین بودن این لحافها، استفاده از آنها موقع پهن و جمع کردن رختخواب دشوار بود و قدرت رستم را میخواست😁. به این خاطر کم کم این لحافها جایشان را به روتختی های امروزه دادند که هم از لحاظ زیبایی متنوع می باشند هم از لحاظ جنس و کیفیت. 

در این مقاله ما به شما کمک میکنیم تا بتوانید با دانش بیشتری سرویس روتختی مناسب اتاق خوابتان را انتخاب نمایید. 

 روتختی چیست

تکه های روتختی چیست ؟

روتختی ها برحسب جنس و نوع کاربرد و برندهایی که دارند تکه های مختلفی دارند. ولی تمام سرویس های روتختی شامل موارد زیر می باشند: 

  • لحاف
  • کاور تشک 
  • روبالشی 
  • کاور کوسن 

ولی بعضی از سرویسهای روتختی تعداد تکه های اضافه تری دارند، مثلا کوسن شکلاتی یا کوسن مربعی پرشده هم دارند. 

در سرویسهای کاوری دیگر لحاف وجود ندارد و فقط کاور لحاف وجود دارد، 

برای اطلاع بیشتر درمورد سرویس کاوری مقاله کاور لحاف بهتره یا لحاف روتختی؟ را مطالعه کنید. 

 روتختی چیست

لحاف

به ملحفه ای که داخل آن با الیاف پر شده باشد و الیاف و ملحفه طوری بهم دوخته شده باشند که قابل جداکردن نباشند لحاف گفته می شود.

معمولا لحافها یک طرف یا دوطرفشان طرحدار یا رنگی می باشد، اما اگر هر دو طرف لحاف بدون طرح و سفید باشد به آن لحاف لایت می گویند. بیشتر لحافهای لایت در گوشه هایشان بندینک وجود دارد تا بتوان آنرا به کاور وصل کرد که لحاف به کاور فیکس شود و جمع نشود و برخی ها هم با کمک دکمه هایی که وسط کاور لحاف میگذارند لحاف و کاور را بهم فیکس میکنند.

لحافهای روتختی ما چون دوخت صنعتی دارند براحتی قابل شستشو داخل ماشین لباسشویی می باشند و بعد از شستشو الیاف داخل لحاف جمع نمیشود.  

ابعاد تختهای دونفره متفاوت است و همچنین قطر تشکها با هم متفاوت می باشد؛ به این دلیل برای انتخاب روتختی که مناسب تشک شما باشد باید اول اندازه های دقیق طول و عرض و ارتفاع تشک تختتتان را داشته باشید بعد روتختی را انتخاب کنید. 

به مقاله نحوه اندازه گیری دقیق سایز تشک برای انتخاب روتختی مراجعه کنید. 

 روتختی

کاور تشک ؛ محافظ تشک از گرد و غبار و دوده

ملحفه ای که روی تشک استفاده میشود را کاور تشک میگویند. چهار گوشه کاورهای تشک سرزمین خواب کشدوز است که بتوان کاور را براحتی و مرتب منظم روی تشک قرار داد که کاور روی تشک تکان نخورد و جمع نشود. 

اما اگر کاور تشک شما کشدوز نیست با کمک سنجاق چهار گوشه آنرا به تشک فیکس کنید که تکان نخورد. 

به علت اینکه تشک را نمیتوان مانند روتختی به طور منظم شست، برای محافظت تشک از گرد و غبار و دوده از کاور تشک استفاده میکنند. اینکار به حفظ بهداشت پوست و افزایش عمر تشک کمک میکند. زیرا کاور تشک را براحتی میتوان هرچند دفعه ای که لازم است شست.

 کاور تشک ، روتختی چیست

روبالشی

داخل هر سرویس روتختی به ازای هر نفر یک عدد روبالشی قرار دارد و برخی از سرویسهای روتختی تعداد بیشتری روبالشی دارند. به علت اینکه سر و صورت روی بالش قرار میگیرد جنس روبالشی برای بهداشت پوست بسیار مهم است.

بهترین جنس برای روبالشی جنسی است که کمترین اصطکاک را ایجاد کند تا پوست صورت آسیب نبیند؛ به این خاطر نخ ابریشم و ساتن بهترین جنس برای روتختی است که کمترین اصطکاک را با صورت دارد. 

سایز استاندارد روبالشی 50 در 70 میباشد. 

 روبالشی

کاور کوسن

کوسن تخت خواب یکی از اکسسوری‌های مهم اتاق خواب است که هم جنبه دکوری دارد و هم برای خواب و استراحت کاربرد دارد؛ درست است که کالای ضروری نیست اما همین کوسنهای ساده دکور اتاق خواب‌ را خیلی شیک می‌کنند. از طرفی چیدمان و مدل کوسن تخت خواب، سبب ایجاد حس آرامش می‌شود.  

 فقط در انتخاب تعداد و اندازه کوسنها دقت کنید که همانقدر که تخت بدون کوسن جلوه ای ندارد، با تعداد زیاد کوسن نیز شلوغ و بهم ریخته به نظر می رسد. 

 اگر اتاق خواب کوچکی دارید کوسن های کوچک انتخاب کنید و به دو تا سه کوسن اکتفا کنید و از انتخاب کوسنهای بزرگ و زیاد پرهیز کنید. 

 رویه کوسن

کلام آخر:

در این مقاله شما را با تکه های موجود در روتختی آشنا کردیم. هر سوالی در این خصوص برای شما باقی مانده است میتوانید با کارشناسان ما در سرزمین خواب مطرح کنید.

شماره تماس ما 09198017431 و 09122376104

پیج اینستاگرام ما: sarzaminekhab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *