دکوراسیون اتاق خواب

روانشناسی رنگ اتاق کودک 

روانشناسی رنگ اتاق کودک و تاثیر آن بر خلق و خوی کودک

یکی از مهمترین مواردی که هنگام رنگ آمیزی اتاق کودک و همچنین خریدن وسایل برای آن باید مدنظر قرار داد؛ روانشناسی رنگ اتاق کودک می باشد؛ زیرا رنگها ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف و میزان تمرکز کودکان دارد.

همچنین هر یک از رنگها که ویژگیهای متفاوتی دارند انرژی خاصی از خود ساطع می کنند و این انرژی براساس اخلاقیات فرد ممکن است مفید یا مضر باشد. به عنوان مثال رنگهای گرم، انرژی و هیجان به فضا می دهند و اگر کودکی دارید که بسیار پرانرژی است و هیجان زیادی دارد؛ بهتر است از رنگهای گرم، کمتر استفاده کنید؛ تا بتوانید میزان انرژی و خشم کودکتان را کنترل کنید.

در علم روانشناسی تاکید بسیار زیادی بر روی انتخاب رنگ مناسب و همچنین ترکیب صحیح رنگهای اتاق کودک شده است؛ زیرا این امر بر روی میزان تمرکز ذهن، کنترل هیجانات و ایجاد انرژی در کودکان تاثیرگذار است.

رنگها تاثیر بسیار زیادی بر روی روح و روان و همچنین رفتار کودکان دارند. رنگها میتوانند احساسات را برانگیخته یا برخی احساسات را خاموش کند. روانشناسان توصیه میکنند کودکانی که بیش فعال هستند، پرخاشگرند یا دچار اختلال خواب هستند در اتاق آنها از رنگهای محرک مانند رنگ قرمز استفاده نکنید. اختلالات رفتاری کودکان را تا حد قابل قبولی می توان با انتخاب صحیح رنگها کنترل کرد.

برای انتخاب رنگ اتاق کودک به جنسیت، گروه سنی، روحیات و سلیقه کودکتان توجه کنید تا اتاق مورد دلخواه و مناسب او را درست کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا با تاثیر رنگهای مختلف و بهترین رنگها برای اتاق کودک آشنا شودید تا بهترین رنگ را برای المانهای مختلف اتاق کودک انتخاب کنید.

رنگ اتاق نوزاد

رنگ اتاق نوزاد از نظر روانشناسی تاثیر زیادی بر روح و جسم او دارد. عصب شناسان بر این باور می باشند که کودک در مراحل اولیه زندگی همه چیز را به صورت توده های خاکستری میبیند و پس از مدتی سیر تکاملی شناخت رنگها در او شکل میگیرد و شناخت رنگها کامل می شود.

دنیای رنگها بر روی نوزادان هم تاثیر مثبت و منفی دارد. به عنوان مثال رنگ نارنجی تاثیر مثبت روی اشتهای نوزاد دارد. یا اینکه رنگ زرد برای نوزادی که خیلی بیقراری میکند اصلا مناسب نیست.

برای رنگ آمیزی اتاق نوزاد، طیف رنگهای سبز، سفید و خاکستری پیشنهاد می شود.

بهترین رنگهای گرم برای اتاق کودک

رنگها براساس حسی که در افراد ایجاد میکنند به دو دسته گرم و سرد طبقه بندی می شوند. رنگهای گرم رنگهایی هستند که ذهن را تحریک میکنند؛ انرژی بدن را افزایش می دهند؛ شور و هیجان و تحرک در افراد ایجاد میکنند و یا حتی میتوانند باعث بروز خشم و عصبیانیت شوند. طیف رنگی قرمز و زرد و نارنجی جزو رنگهای گرم می باشند.

رنگ اتاق کودک

برای استفاده رنگهای گرم در اتاق کودک باید بسیار دقت کنید؛ زیرا کودکان به طور عادی سرشار از انرژی می باشند و استفاده بیش از حد از رنگهای گرم در اتاق خواب کودک، خواب او را مختل میکند.

بنابراین استفاده از رنگهای گرم در اتاق کودک پر انرژی و بسیار فعال توصیه نمی شود.

همینطور با توجه به جنسیت کودک، ممکن است رنگی که مناسب اتاق پسر است، با توجه به روحیات متفاوت و شدیدترفتار هیجانی شدیدتر با رنگ اتاق دختر متفاوت باشد.

در ادامه چند رنگ گرم را معرفی میکنم و به بررسی هرکدام از دید روانشناسی می پردازم.

رنگ زرد؛ رنگی شاد و زنده برای اتاق کودک

اتاق کودک زرد

روانشناسان رنگ زرد را نشانه شادی، خوشحالی و انگیزه می دانند. این رنگ دشمن افسردگی است.

رنگ زرد به دلیل تاثیراتی که بر فعال شدن نیمکره چپ مغز میگذارد؛ باعث تقویت حافظه و بالا رفتن قدرت تمرکز می شود. به علاوه کودکانی که اتاقشان از رنگهای لیمویی و زرد استفاده شده؛ به مرور می توانند به قدرت تصمیم گیری بالاتری دست پیداکنند.

اما دقت کنید که از تناژهای مختلف رنگ زرد به مقدار زیاد در اتاق کودکتان استفاده نکنید زیرا باعث تحریک چشم و حس عصبانیت در وجودشان می شود.

همچنین این رنگ برای کودکانی که در مقابل خوابیدن مقاومت می کنند توصیه نمی شود زیرا در مقاومت آنها برای خوابیدن تاثیرگذار است. اما اگر کودک شما بسیار خوش خواب است و صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود؛ از رنگ زرد در اتاقش حتما استفاده نمایید.

رنگ زرد را در کنار رنگهای طوسی، سبز و آبی استفاده نمایید تا اثرات مخرب یکدیگر را خنثی نمایند.

رنگ صورتی؛ رنگ دوست داشتنی دخترهای شاد

اتاق کودک صورتی

صورتی جزو پرطرفدارترین و دوست داشتنی ترین رنگهای انتخابی برای اتاق دختران می باشد؛ همچنیین رنگ صورتی به عنوان یک رنگ دخترانه و شاد شناخته می شود؛ زیرا این رنگ آرامش بخش است و مطابق احساسات لطیف دخترانه می باشد و همچنین نماد عشق است.

رنگ صورتی دارای طیف رنگی گلبهی، کالباسی، صورتی چرک، پوست پیازی و تناژ تیره و روشن می باشد.

رنگ صورتی در دسته رنگهای گرم و خنثی قرار میگیرد؛ به همین دلیل افراط در استفاده از این رنگ در اتاق کودک موجب اضطراب و نگرانی و آشفتگی ذهنی می شود.

بنابراین برای استفاده از این رنگ در اتاق کودک کافی است این رنگ را با ترکیبی از رنگهای گرم و سرد مکمل یا متضاد استفاده نمایید.

بهترین ترکیب رنگی، ترکیب رنگ صورتی و طوسی، صورتی و سفید، صورتی بنفش، و صورتی و آبی می باشد.

رنگ اتاق کودک

اتاق کودک

اتاق کودک

نارنجی؛ رنگ گرم و پرانرژی برای اتاق کودک

نارنجی یکی از پرطرفدارترین رنگهای گرم است که باعث تقویت حافظه کودکان می شود. به این خاطر والدین علاقه مند هستند تا از این رنگ در دکراسیون اتاق کودکشان استفاده کنند؛ اما دقت کنید که از این رنگ به میزان زیاد در اتاق کودک استفاده نکنید زیرا انرژی و گرمای زیاد رنگ نارنجی می تواند باعث تحریک احساسات کودک شود.

اتاق کودک نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب رنگ زرد و قرمز بوجود می آید؛ بنابراین ترکیب آن با رنگهای قرمز و زرد و کهربایی و طلایی جذاب خواهد بود.

پیشنهاد میکنم رنگ نارنجی را در کنار رنگهای مکمل آن برای اتاق کودک استفاده کنید تا بتوانید از میزان هیجان و خشم و عصبانیت بجه ها در این فضا کاسته شود. ترکیب رنگ نارنجی روشن با رنگهای خنثی هم بسیار مناسب خواهد بود.

از رنگ نارنجی می توانید در موارد زیر برای اتاق کودک استفاده کنید؛ اما دقت کنید که یک یا نهایتا دو مورد از موارد زیر را انتخاب نمایید؛ تا به فضای اتاق هیجان زیادی را القا نکنید.

روتختی، روبالشی، کوسن، آباژور، کامپیوتر، پرده ها، سرویس خواب، فرش یا کمد اسباب بازی.

رنگ قهوه ای؛ رنگ پشتیبان و قابل اعتماد برای اتاق کودک

اتاق کودک

رنگ قهوه ای در دسته رنگهای گرم و خنثی قرار دارد. بنابر این استفاده بیش از حد از رنگ قهوه ای تیره باعث بوجود آمدن حس غم و ناراحتی می شود؛ و بهتر است از این رنگ در اتاق کودک با دقت استفاده نمایید.

رنگ قهوه ای در تناژ روشن، مانند رنگ شکلاتی و بژ برای اتاق کودکان توصیه می شود. زیرا تناز روشن این رنگ حس اعتماد را القا می کند و سبب ایجاد آرامش در فضا می شود.

رنگ قرمز در اتاق خواب کودک باید کم استفاده شود

اتاق کودک

رنگ قرمز جزو گرمترین رنگهای دسته رنگهای گرم می باشد و نماد شور و هیجان و انرژی می باشد؛ به همین خاطر اگر میخواهید از این رنگ در اتاق کودک استفاده نمایید؛ اصلا در این کار افراط نکنید؛ زیرا استفاده بیش از حد آن سببب بروز عصبانیت و خشم در کودک می شود.

استفاده از این رنگ در اتاق کودکانی که انرژی و تحرک فوق العاده ای دارند اصلا توصیه نمی شود. در عوض اگر کودک بسیار آرام و کم تحرکی دارید؛ حتما از این رنگ در اتاق او به اندازه مناسب استفاده نمایید.

اگر از رنگ قرمز برای اتاق کودک استفاده می کنید؛ حتما به کمک رنگهای سرد یا خنثی انرژی این رنگ را متعادل کنید.

ترکیب رنگ قرمز و سفید و همینطور ترکیب رنگ قرمز و طوسی و ترکیب قرمز و آبی برای اتاق کودک مناسب است البته باید از رنگ قرمز به اندازه بسیار بسیار کم استفاده کنید.

بهترین رنگهای سرد برای اتاق کودک

رنگهای سرد در مقابل طیف رنگهای گرم قرار دارند. طیف رنگهای سرد از رنگ آبی بوجودآمده اند.

رنگهای سرد احساس آرامش بوجود می آورند و همچنین باعث کاهش ضربان قلب و کند شدن میزان تنفس می شوند.

رنگ های سرد به دلیل حس خنکی که القا میکنند؛ بسیار مناسب اتاق پسران می باشد چون گرمای آنها را تعدیل می کند.

تمام خوبیهایی که برای رنگ های سرد بیان شد؛ در صورتی بقرار می باشند که بیش از اندازه از آنها استفاده نشود/

اگر از رنگهای سرد در اتاق کودک استفاده می کنید حتما از رنگهای گرم هم در اتاق استفاده کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد از رنگ های سرد احساس غم و بی حالی را القا می کند.

بنابراین اگر کودک شما، بسیار آرام و بی حال است؛ از طیف رنگهای سرد برای اتاق او استفاده نکنید.

در عوض این رنگها برای کودکان پرانرژی که بیش از حد فعالیت دارند مفید می باشد.

رنگ اتاق کودک سبز برای داشتن فرزندی آرام

رنگ سبز الهام گرفته از طبیعت است و حس آرامش را در فضا بوجود می آورد و این رنگ بسیار مناسب اتاق بازی کودکان می باشد. رنگ سبز توانایی خواندن و درک مطلب را افزایش می دهد و و روی میزان یادگیری موثر است. به همین دلیل است که برخی مدارس از رنگ سبز برای رنگ آمیزی فضای مدرسه استفاده می کنند. به خاطر بالابردن تمرکز، این رنگ برای اتاق مطالعه مناسب می باشد.

رنگ سبز را می توان هم در اتاق دختر و هم در اتاق پسر استفاده کرد تا استرس را در آنها کاهش دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ رنگ سبز باعث کم شدنن علائم آلرژی می شود؛ به این خاطر در اتاق کودکانی که مبتلا به آلرژِی می باشند از رنگ سبز استفاده کنید.

در به کاربردن رنگ سبز برای اتاق کودک دقت داشته باشید که رنگ سبز پررنگ برای اتاق کودک ممکن است خسته کننده باشد؛ ولی استفاده از سبز روشن باعث ایجاد حس آرامش در کودکان مضطرب می شود.

اتاق خواب سبز

آبی بهترین رنگ برای اتاق کودکانی که طبع گرم دارند

رنگ آبی یک رنگ آرامش بخش می باشد که باعث کاهش ضربان قلب و کاهش تعداد تنفس می شود؛ از همین رو این رنگ مناسب اتاق کودکانی است که پرهیجان و پرانرژی و یا عصبانی می باشند تا بتوانند خواب آرامی را تجربه کنند.

همچنین این رنگ مناسب کودکانی است که طبع گرمی دارند؛ زیرا رنگ آبی حس خنکی را القا می کند. از همین رو از این رنگ در اتاق پسران بسیار استفاده می شود.

در هنگام استفاده از رنگ آبی در اتاق کودک به این نکته دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از این رنگ، انرژی را در کودکان کاهش می دهد؛ بنابراین از ترکیب رنگ آبی و رنگ قرمز، همچنین ترکیب رنگ آبی و زرد در اتاق کودکان استفاده نمایید تا سطح انرژی را تعدیل ببخشید و از ایجاد محیط کسل کننده جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که از ترکیب رنگ آبی و رنگ طوسی در اتاق کودک پرهیز کنید؛ چون به شدت انرژی را در کودک کاهش می دهد و ممکن است باعث ایجاد حس افسردگی شود.

اتاق کودک آبی

رنگ بنفش؛ رنگی خاص و باشکوه برای اتاق کودک

روانشناسان رنگ بنفش روشن یا همان یاسی را نشانه خرد و معنویت می دانند؛ از همین رو استفاده از این رنگ در اتاق کودک باعث افزایش خلاقیت او می شود.

همچنین از دید روانشناسان، رنگ بنفش تیره نماد ثروت و تجملات می باشد؛ اما دقت کنید که این رنگ را در اتاق کودک استفاده نکنید زیرا باعث ازبین رفتن حس آرامش در کودک می شود.

ترکیب رنگ بنفش و سفید برای اتاق دخترانه بسیار زیباست.

اتاق کودک یاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *