ترفند های خانه داری مدرن

راهنمای جامع شستن روتختی در منزل

شستن روتختی

روتختی از وسایلی است که ارتباط مستقیم با پوست دارد و اگر کثیف و غیربهداشتی باشد پوست ما را بیمار میکند به همین دلیل شستن مرتب روتختی بسیار مهم است. 

چون شستن روتختی کار سختی است بسیاری از افراد قید شستن مرتب روتختی را میزنند. ولی در این مقاله به شما کمک میکنم تا بتوانید به راحتی و بسیار تمیز روتختیتان را در منزل بشورید و بعد از خواندن این مقاله دست بکار شوید و روتختیتان رو بشورید. 

البته هم شستن روتختی مهم است هم نگهداری این تمیزی بعد از شستن. یعنی به این صورت که اگر لباسمان کثیف است با لباس کثیف وارد تخت نشویم. یا اینکه اگر ورزش کردیم و بدنمان عرق کرده است با بدن کثیف وارد تخت نشویم و ابتدا دوش بگیریم و بعد وارد تخت شویم. بعضی افراد توی تختشان غذا یا نوشیدنی میخورند که بسیار اشتباه است و باعث ورود میکروبها و باکتریها به رختخواب میشود. 

دقت کنید برای شستن روتختی از اول صبح اقدام کنید تا روتختی برای خشک شدن از گرمای خورشید استفاده کند و به کمک آفتاب، بیشتر ضدعفونی شود و شب هم بتوانید از روتختی تمیزتان با شادی استفاده کنید😀. 

توجه کنید: برای شستن روتختی حتما روتختی را به تنهایی داخل ماشین لباسشویی بندازید و بشورید. 

نکات قبل از شستشوی روتختی

ابتدا لیبل روتختی را بخوانید

لیبل شستن روتختی

اولین کاری که قبل از شستن روتختی باید انجام داد این است که لیبل روی روتختی را بخوانید تا متوجه شوید که میشود این روتختی را با ماشین لباسشویی شست یا باید با دست شست یا اینکه شستن آنرا باید به خشکشویی بسپارید. 

و اگر میشود روتختی را با ماشین لباسشویی شست به نمادهای شستشو بسیار دقت کنید که میزان دما و نحوه خشک کردن و … را رعایت کنید. 

اگر روتختی شما تزئینی است و ملیله و منجوق و یراق دارد امکان شستن آن با لباسشویی وجود ندارد و باید آنرا بسیار با دقت با دست بشورید. 

بعضی از جنسها هم قابل شستشو در ماشین لباسشویی نیست. 

ازبین بردن لکه ها قبل از شستشو

قدم بعدی در شستتن روتختی این است که ابتدا لکه ها را برطرف نمایید. چون اگر لکه ها را از روی روتختی پاک نکنید ممکن است بعد از شستشو این لکه ها باز هم روی روتختی باشند. 

البته بهتر است هر وقت که روتختی لک شد، همان موقع لکه را برطرف نماییم. چون با گذشت زمان لکه کهنه میشود و از بین بردن لکه بسیار سخت تر می شود. 

برطرف کردن عیبها قبل از شستن روتختی

قبل از اقدام به شستن روتختی پارگیها را بدوزید زیرا پارگیها با شستن بیشتر می شود.  

روتختی را باید در شرایطی بشورید که از لحاظ ظاهری سالم است و پارگی و درز های باز یا مشکلات اینچنینی ندارد. 

بررسی رنگ ندادن روتختی

اگر روتختی شما چندین رنگ دارد یک پارچه سفید را مرطوب کنید و بر روی قسمتهایی که رنگ تندتری دارند بکشید، اگر پارچه رنگی شد یعنی روتختی شما رنگ میدهد و برای شستن باید بسیار مراقب باشید تا قسمتهای مختلف روتختی به هم رنگ ندهد و وقتی کار شستشوی ماشین لباسشویی تمام شد به سرعت آنرا پهن کنید تا خشک شودو رنگ روتختی خراب نشود. 

دمای مناسب آب برای شستشو

برای انتخاب دمای مناسب آب ابتدا به لیبل روتختی توجه کنید، اگر روتختی لیبل شستشو نداشت با توجه به جنس روتختی دمای آب را انتخاب کنید. البته اگر بشود روتختی را با آب گرم شست بهتر است که با آب گرم شسته شود تا قارچها و باکتریها از بین بروند. ولی اگر با توجه به جنس روتختی امکان شستشو با آب گرم وجود نداشته باشد نگران نباشید، وقتی که روتختی را شستیدسریع آنرا در فضای آزاد قرار دهید تا به کمک نور مستقیم خورشید قارچها و باکتریها ازبین بروند و روتختی زودتر خشک شود. 

البته در این کار افراط نکنید و برای مدت بسیار طولانی آنرا درمقابل نور خورشید قرار ندهید چون باعث ازبین رفتن رنگ روتختی میشود. 

شوینده مناسب روتختی

شستن روتختی

مواد شوینده نقش بسیار مهمی در شستشوی بهتر و تمیزی بیشتر روتختی دارند. 

درصورتیکه روتختیتان را در ماشین لباسشویی میشورید بهترین ماده شوینده قرص شستشوی لحاف است. این قرصها هم برند خارجی دارند و هم ایرانی، و به راحتی در بازار قابل دسترسی هستند. 

اگر از قرص شستشو نمیخواهید استفاده کنید بهترین گزینه بعدی مایع شستشوی بدون آنزیم است. 

اگر روتختی را با دست میخواهید بشورید و مایع شستشوی بدون آنزیم در دسترس ندارید میتوانید از شامپو بچه استفاده کنید. 

برای شستن روتختی هرگز از مواد شوینده آنزیم دار یا سفیدکننده ها استفاده نکنید. چون در صورت استفاده دیگر روتختیتان آن روتختی سابق نخواهد بود. 

شستن روتختی با جنسهای مختلف

طریقه شستن روتختی پلی استر ( پیگمنت ) یا میکرو؛ بدون ایجاد حالت الکتریسیته ساکن

جنس این روتختی از الیاف پلی استر یا همان الیاف مصنوعی است و ماده اولیه آنرا مواد شیمیایی تشکیل میدهد. این روتختی گاهی به صورت پارچه های نخی یا ابریشمی بنظر میرسد. 

خوبی ای که روتختی پیگمنت دارد این است که براحتی شسته میشود و هم در زمان کوتاهی خشک میشود.  

برای شستن این روتختی در ماشین لباسشویی می توانید از آب گرم و مایع شستشوی بدون آنزیم استفاده کنید اما دقت کنید که برای شستشوی تمام روتختی ها بهتر است که از دمای بیشتر از 40 ردجه استفاده نکنید. 

در پارچه های پلی استر بعد از شستشو، الکتریسیته ساکن ایجاد میشود، برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن در مرحله آبکشی از مایع نرم کننده لباس استفاده کنید. 

اگر میخواهید روتختی پیگمنت را با دست بشورید، از آب ولرم و مایع شستشوی بدون آنزیم استفاده کنید. 

طریقه شستن روتختی کتان، بهترین روش برای ازبین نرفتن رنگ و روی روتختی

در حال حاضر روتختیهای کتان به علت مقاومت و دوام بالایی که دارند و همچنین از الیاف طبیعی بیشتری در تولید آنها استفاده شده است، طرفداران زیادی پیداکرده اند. 

برای اینکه به الیاف روتختی کتان آسیبیی نرسد بهتر از دمای 40 درجه و دور کند خشک کن و مایع لباسشویی غیر آنزیم دار استفاده کرد. 

دقت کنید که به هیچ وجه از مایع سفیدکننده برای شستشوی روتختی استفاده نکنید، چون باعث بوجودآمدن لکه هایی بر روی روتختی میشود. 

روش شستن روتختی پنبه ای، بهترین روش شستشو بدون آسیب به روتختی

روتختیهای پنبه ای بسیار لطیف و حساس هستند، به همین خاطر برای شستشوی آن باید نهایت دقت را بکنید تا بعد از شستشو کهنه بنظر نرسند. 

برای شستن روتختی پنبه ای از آب سرد و دور کند خشک کن و شوینده های ملایم استفاده کنید. 

چون روتختی پنبه ای بعد از شستن چروک میشود، برای جلوگیری از این موضوع، در مرحله آخر آبکشی مایع نرم کننده استفاده کنید. 

نحوه شستشوی روتختی ساتن، بهترین روش شستن روتختی های لطیف و حساس

روتختی ساتن لطیف و براق و حساس است. به همین دلیل شتن آن باید با دقت انجام شود. 

امروزه دونوع پارچه ساتن در بازار موجود است. دقت کنید برای شستن آن ابتدا نوع آن را مشخص کنید. برای این منظور تگ تولیدکننده در پایین روتختی را مطالعه نمایید. 

اگر ساتن شما از پلی استر و نایلون تشکیل شده باشد، شستن آن آسان است و میتوانید آنرا در ماشین لباسشویی با دمای 30 درجه و دور کند خشک کن و مایع لباسشویی غیرآنزیم دار استفاده کنید.  

اگر ساتن از ابریشم و یا استات تشکیل شده،شستن آن سخت است و بهتر است که روتختی ساتن را با دست بشورید و از مواد شوینده پارچه های ظریف استفاده کنید. 

نحوه شستن روتختی ابریشمی، بدون آسیب رساندن به بافت پارچه

پارچه ابریشمی، پارچه ای است با الیاف طبیعی که بسیار ظریف و حساس است ولی با این وجود مقاومت بالایی دارد. چون پارچه های ابریشمی ظریف هستند، در هنگام شستشو ممکن است درمعرض ساییدگی یا پارگی قرار گیرند.به همین دلیل برای شستشوی آنها باید دقت کنید. 

برای شستن در ماشین لباسشویی، از برنامه مخصوص پارچه های ابریشمی استفاده کنید. و اگر ماشین لباسشویی شما این قابلیت را ندارد، از دمای 30 درجه و دور ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید. 

خشک کردن روتختی

برای خشک کردن روتختی اگر روتختی را در ماشین لباسشویی شستید حتما وقتی که کار شستن تمام شد بلافاصله روتختی را از ماشین بیرون بیاورید تا چروک نشود. 

بعد روتختی را روی بندهای سیمی بالدار پهن کنید. دقت کنید که روتختی را اصلا آویزان نکنید.  

اینکه روتختی را در مقابل آفتاب خشک کنید باعث ضدعفونی کردن روتختی میشود. 

حسن دیگری که خشک کردن در فضای آزاد دارد، این است که باد کمک میکند روتختی زودتر خشک شود و همچنین بوی مواد شوینده را ازبین میبرد. 

البته دقت کنید که برای زمان طولانی روتختی را در آفتاب قرار ندهید زیرا باعث رنگ پریدگی روتختی میشود، اگر بعد از 2 ساعت هنوز روتختی خشک نشده بود، آنرا روی سرامیک تمیزی پهن کنید تا نم آن برچیده شود. 

نکته پایانی شستشوی روتختی

برای اینکه الیاف داخل لحاف بعد از شستشو گلوله نشود و داخل لحاف جمع نشود، اگر از ماشین لباسشویی برای شستن استفاده میکنید، چند توپ تنیس یا وسایلی هم اندازه و هم وزن توپ تنیس لابلای لحاف بگذارید و سپس لحاف را داخل ماشین لباسشویی برای شستن بیندازید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *