سبک زندگی

خواب راحت شبانه با انجام 7 نکته طلایی!

خواب راحت کودک

داشتن خواب راحت شبانه ، خستگی یک روز کاری را ازبین می برد و همچنین باعث تجدید قوا برای شروع یک روز کاری و شاد خواهد بود. همه ی انسانها یک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنند برای همین مسئله خواب یک مسئله بسیار مهم است؛ زیرا اگر خواب راحت و آرامی نداشته باشیم در واقع یک سوم عمرمان دچار مشکل می شود.

در ضمن اینکه دو سوم دیگر عمرمان هم شاد و سرحال باشیم، لازمه اش این است که شب هنگام خواب راحت و آرامی داشته باشیم. در واقع خواب راحت کل زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرزمین خواب در این مقاله چند نکته را بیان می کند تا بتوانید خواب راحت و آرامی را شب هنگام داشته باشید. با ما همراه باشید.

برای داشتن خواب راحت ؛ در طول روز بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرید

خواب راحت

بدن هر انسانی یک ساعت نگهدارنده زمان طبیعی دارد که به عنوان ریتم شبانه روزی بدن شناخته می شود. این ساعت بر عملکرد مغز، هورمونها و بدن هر فرد تاثیر می گذارد و به بدن انسان می گوید که بیدار بماند و یا اینکه دیگر زمان خواب است و باید استراحت نماید.

اگر می خواهید خواب راحت داشته باشید سعی کنید که این ساعت را بد خوابیدن های مکرر خراب نکنید!

نور طبیعی خورشید در طول روز به حفظ ریتم طبیعی این ساعت کمک می کند. همچنین کمک می کند که در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و در هنگام شب خواب راحت و باکیفیتی داشته باشید.

شاید باورش برایتان سخت باشد که بگویم طبق تحقیقاتی که بر روی افراد مبتلا به بی خوابی انجام گرفته است؛ مشخص شده است افرادی که در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید قرار داشته اند؛ خواب بیشتر و باکیفیت تری را تجربه کرده اند. حتی زمان به خواب رفتن در این افراد به میزان بسیار قابل توجهی کمتر شد و خیلی زودتر از قبل به خواب رفتند.

بنابر این اگر مشکل بی خوابی شما هنوز حاد نشده است؛ این روش یک روش بسیار ساده و رایگان برای مشکل بی خوابی شما می باشد.

برنامه خواب منظم، لازمه ی داشتن یک خواب راحت

یکی دیگر از مواردی که ساعت نگهدارنده زمان طبیعی بدن را تنظیم می کند؛ داشتن برنامه خواب منظم می باشد.

برای این منظور هر روز یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و بخوابید و در یک ساعت مشخص نیز از خواب برخیزید. با این عادت منظم می توانید ساعت نگهدارنده زمان طبیعی بدن خود را تنظیم کنید. در نتیجه آن عملکرد اعضای داخلی بدن شما نیز درست خواهد شد؛ که این کار مانع بروز بسیاری از بیماریها می شود.

در واقع این کار عملکرد مغز و بدن شما را برای داشتن خواب راحت تنظیم می کند. سحرخیزی و صبح زود بیدار شدن، به شما کمک می کند تا هم خواب راحتی داشته باشید و هم در طول روز عملکرد بهتری داشته باشید.

اگر می خواهید هنگام شب، خواب راحت داشته باشیددر طول روز کمتر بخوابید

خواب راحت بچه

اگر از آن دسته افراد هستید که عادت به خواب روز دارید و شب هم مشکل بی خوابی دارید؛ حتما میزان ساعت خوابیدن خود را در طول روز کم کنید و قبل از ظهر بخوابید. خوابیدن بعد از ظهر باعث ایجاد بدخوابی شبانه می شود.

بهترین ساعت خوابیدن در روز، خوابیدن قبل از ظهر است و به مدت 20 دقیقه می باشد.

نور آبی در شب مانع ایجاد یک خواب راحت و خوب می باشد

هرچقدر که قرار گرفتن در طی روز در مقابل نور باعث بیشتر و بهتر شدن خواب راحت شبانه می شود؛ در عوض قرار گرفتن در معرض نور، مخصوصا نور آبی در هنگام شب باعث بهم زدن ساعت زیستی بدن یا همان ساعت نگهدارنده طبیعی بدن می شود؛ و باعث ایجاد مشکل بی خوابی می شود. زیرا این کار سیستم بدن را فریب می دهد و می گوید هنوز زمان کار است و زمان استراحت نشده است.

بنابراین دو الی 3 ساعت قبل از خواب نورها را کم کنید. استفاده از نور آبی هنگام شب، بسیار بر عملکرد مغز هنگام خوابدن تاثیر منفی دارد و مانع از خوابیدن فرد می شود؛ بنابراین نورهای آبی را نیز کم کنید.

نور آبی در لپ تاپ و گوشی های همراه هوشمند وجود دارد. اگر مجبور هستید که هنگام شب از لپ تاپ و گوشی همراه هوشمند استفاده کنید؛ بهتر است که از عینکهایی که نور آبی را مسدود می کند استفاده کنید.

اگر نمی خواهید از این عینکها استفاده کنید؛ برنامه f.lux را بر روی لپ تاپ خودتان نصب کنید.

همچنین برای استفاده از گوشی همراه در هنگام شب، برنامه هایی که نور آبی را مسدود می کند؛ بر روی گوشیتان نصب کنید. این برنامه ها هم برای گوشی های اندروید و ه برای گوشیهای آیفون موجود می باشد.

انتخاب تشک مناسب، یک راه برای داشتن خواب راحت

خواب راحت بالش تخت لحاف لایت

اگر عمر مفید تشک شما تمام شده است؛ یا اینکه تشک بسیار نرم یا بسیار سفتی دارید؛ داشتن خواب راحت برای شما یک توقع نابجا می باشد. بنابراین به فکر تعویض تشک تخت خود باشید و یک تشک باکیفیت را برای خودتان تهیه نمایید.

همچنین اگر بالش مناسب و راحتی ندارید و هنگام خواب گردنتان در می گیرد و نمیتوانید براحتی بر روی بالش خود بخوابید حتما بسیار زود بالش خود را تعویض نمایید.

خوردن به موقع شام برای داشتن خواب راحت

اگر علاقه مند به خوردن شامهای سرخ کردنی و پر کربوهیدرات هستید؛ حتما شامتان را 4 ساعت قبل از خوابیدن میل کنید. زیرا خوردن غذاهای چرب و پر کربوهیدرات قبل از خواب بر ترشح هورمون ملاتونین و کیفیت خواب اثر منفی می گذارد.

بنابراین غذاهای پر کربوهیدرات را حدود 4 ساعت قبل از خواب مصرف نمایید تا خواب راحت داشته باشید.

اگر می خواهید شام کم کربوهیدرات میل نمایید می توانید ا حداکثر یک ساعت قبل از خواب هم این شام ها را میل نمایید.

اگر خوابتان نمی برد، در رختخواب نمانید و برخیزید

برای داشتن خواب راحت ، فقط زمانی به رختخواب بروید که واقعا قصد خوابیدن دارید. گر به رختخواب رفتید و حداکثر یک ربع بد خوابتان نبرد؛ از رختخواب برخیزید و کارهای خسته کننده ای را که به آنها علاقه مند هستید انجام دهید.

به عنوان مثال یک مقاله از روی مجله بخوانید یا مقداری تلویزیون ببینید و بعد که کمی خسته شدید به رختخواب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *