ترفند های خانه داری مدرن

بهترین زمان تعویض بالش چه زمانی است؟

بهترین زمان تعویض بالش

خواب خوب شبانه بر روی سلامت عمومی، خلق و خو، وضعیت بدنی و تمرکز ما در طول روز بسیار موثر است؛ زیرا خواب باکیفیت به ذهن و فکر و بدن ما فرصتی برای آرامش و استراحت و تجدید قوا می دهد.

یکی از ملزومات خواب خوب، داشتن وسایل خواب مناسب، از جمله تشک مناسب و بالش مناسب می باشد. در این مقاله به شما کمک میکنم تا اطلاعاتتان را درباره طول عمر بالش و شرایط نگهداری و شستشو بالشهای مختلف بیشتر کنید.

چرا تعویض بالش مهم است؟

هر شخص به طور متوسط 7 الی 8 ساعت در شبانه روز می خوابد. یعنی بیش از 2500 ساعت در سال را هر شخص می خوابد! بنابراین طی این استفاده طولانی مدت از بالش، بالش تمیزی و بهداشت و کیفیت خود را ازدست می دهد و برای کارایی بیشتر و محافظت از سر و گردن زمان تعویض بالش فرامی رسد.

به علت جلوگیری از ناراحتی پوستی و ایجاد قارچ

طی این مدت زمان طولانی که از بالش استفاده میکنیم؛ عرق میکنیم و همچنین سلولهای مرده پوست و چربی پوست صورت و همچنین بزاق دهان روی بالش می ریزند و همه این موارد باعث ایجاد کپک و مواد حساسیت زا و بوی بد بر روی بالش می شوند و ممکن است ناراحتی پوستی ایجاد کنند.

آلرژی را کاهش می دهد

به علت اینکه کنه های گرد و غبار از سلولهای مرده پوست تغذیه میکنند و در محیط مرطوب زندگی میکنند؛ بنابراین بالش مکان مناسبی برای این کنه ها می باشد. این کنه ها باعث آبریزش چشم و احتقان بینی و عطسه و در افرادی که مستعد مبتلا به آلرژی می باشند؛ ممکن است بیماریهای تنفسی ایجاد کنند. بنابر این یکی از مواردی که باعث بروز آلرژی در افراد مستعد ابتلا به حساسیت می شود؛ استفاده از بالشهای تاریخ انتقا گذشته می باشد.

بنابراین طبق گفته کارشناسان بهتر است هر هفته رویه بالش را و هر 3 ماه یکبار کل بالش را بشورید. و زمان تعویض بالش برای پیشگیری از ایجاد حساسیت بعد از حدود 2 الی 4 سال، بسته به جنس بالش می باشد.

تعویض بالش باعث پیشگیری از ایجاد درد می شود

گردن درد و تعویض بالش

افرادی که مشکل ستون فقرات دارند بیشتر به انتخاب تشک مناسب فکر میکنند؛ ولی انتخاب بالش مناسب و باکیفیت برای جلوگیری از گردن درد بسیار مهم است. بالشی بالش مناسب می باشد که سر و گردن و ستون فقرات را در یک راستا قرار دهد.

به علت اینکه مدت طولانی از شبانه روز ، یعنی زمان حدود 8 ساعت از شبنه روز را ما در حال خواب هستیم و سر ما سنگین است، تحمل این وزن سر به طور مداوم باعث کم شدن و به مرور ازبین رفتن کیفیت بالش می شود. بنابراین با توجه به نوع بالش، اگر بالش الیاف است بعد از حدود 2 سال و اگر بالش طبی است بعد از حدو 4 سال زمان تعویض بالش فرا می رسد.

زمان مناسب تعویض بالش های مختلف

طول عمر بالشهای مختلف بسته به نوع آنها متفاوت است. بالشهای الیاف، ازجمله بالشهای توپی و بالشهای ژله ای و بالشهای پشم شیشه و بالش کرک طول عمرشان حداکثر حدود 2 سال می باشد و پس از این مدت برای داشتن خوابی آرام زمان تعویض بالش می رسد.

اما زمان تعویض بالش های طبی و مموری فوم حداکثر بعد از 4 سال استفاده ازآن می باشد.

اگر لکه های زرد رنگ که ناشی از تعریق است روی بالش وجود داشته باشد یا بالش بو دهد یا پوسیده شده باشد و پاره شده باشد، این علائم نشان دهنده زمان تعویض بالش می باشند.

یک آزمایش دیگر برای اینکه متوجه شوید زمان تعویض بالش رسیده است یا خیر، این است که بالش را از وسط تا کنید، اگر بالش به حالت اولیه برنگردد و هیچ تغییری نکند، یعنی زمان عوض کردن آن شده است. بالش سالم وقتی که آنرا از وسط تا می کنید، سریع به حالت اولیه برمی گردد.

اگر اغلب اوقات با گردن درد از خواب بیدار می شوید، یعنی زمان تعویض بالش شده است. برای انتخاب بالشی که از گردن شما محافظت کند تا دچار درد در ناحیه گردن نشوید بهتر است از بالشهای طبی یا مموری فوم استفاده کنید و به این نکته دقت کنید که طول عمر مفید این بالشها 3 سال یا حداکثر 4 سال می باشد.

اگر به علت سردرد نمیتوانید بخوابید شاید به علت بالش نامناسب باشد و بهتر است آنرا تعویض کنید.

اگر علیرغم شستشوی بالش، باز هم لکه های زرد رنگ ریز روی بالش میبینید؛ ممکن است به خاطر عرق یا به علت وجود کنه گرد و غبار باشد؛ بنابراین بهتر است که بالش جدید تهیه کنید.

اگر در بالشتان توده هایی حس میکنید؛ یا اینکه بالشتان صاف شده است؛ باید آنرا عوض کنید.

شرایط نگهداری از بالش

برای اینکه بالش طول عمر مفید بیشتری داشته باشد، باید از آن مراقبت نمایید. بدین صورت که رویه بالش را هفته ای یکبار بشورید و بالش را 3 ماه یکبار بشورید. فقط دقت کنید که قبل از شستن بالش دستورالعمل نحوه شستشوی بالش را که روی برچسب بالش نوشته شده مطالعه نمایید تا بعد از شستشو بالش کیفیتش را از دست ندهد. همچنین برای ضدعفونی شدن و پوش کردن بالش می توانید آنرا مقابل آفتاب قرار دهید.

نحوه شستشوی بالش ها ی مختلف

نحوه شستن بالشها برحسب نوع آنها متفاوت می باشد. بالشهای الیاف، از جمله بالش ژله ای و بالش توپی را هم میتوانید با دست بشورید هم با ماشین لباسشویی، اگر می خواهید این بالشها را در ماشین لباسشویی بشورید؛ حتما از دور کند خشک کن استفاده کنید و بهتر است که چندین توپ پینک پونک را داخل ماشین لباسشویی بگذارید تا الیاف داخل بالش گلوله نشود.

اما بالش طبی و میکروفایبر را نمی توان در ماشین لباسشویی شست. می توانید این بالشها را با دست بشورید و در مقابل نور خورشید خشک کنید.

بالش لاتکس را نه با ماشین لباسشویی و نه با دست می توان شست. برای تمیز کردن بالش لاتکس با استفاده از یک دستمال نم دار تمیز آلودگیها را از روی بالش پاک نمایید.

اکثر بالشهای از جنس پر را می توان با دست یا در ماشین لباسشویی شست.

برای خشک کردن بالشهایتان آنرا در مقابل نور خورشید خشک نمایید تا هم ضدعفونی شود و الیاف آن پف کند.

یا اینکه برای خشک کردن بالش می توانید آنرا داخل خشک کن با حرارت کم به مدت 45 تا 60 دقیقه خشک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *