دکوراسیون اتاق خواب

با 10 روش بسیار آسان و کاربردی عمر تشک تختتان را زیاد کنید

عمر تشک

در انتهای یک روز سخت و پرتلاش کاری می توانید با خوابیدن روی تشک گرم و نرمتان خستگی یک روز را به در کنید. اما زمانی که با رعایت نکردن نکاتی ساده عمر تشک تان تمام شده باشد و دیگر مثل روزهای اول نرم و راحت نباشد دیگر خواب آرامی در انتظارتان نخواهد بود.

قصد دارم در این مقاله نکات ساده و کاربردی ای را بیان کنم تا با رعایت کردن آن پس از گذشت چندین سال هم از عمر تشک تان باز هم همان آرامش خواب شبهای اول را تجربه کنید و از خوابتان لذت ببرید.

بهترین زمان برای رعایت کردن این نکات از زمانی آغاز می شود که شما تشک را خریداری می کنید؛ نگذارید تشک بر اثر گذشت زمان فرسوده شود و کارایی اش را ازدست بدهد و تازه به فکر افزایش عمر تشک بیفتید.

موقع خرید تشک، محافظ تشک نیز خریداری کنید تا عمر تشک را بیشتر کند

عمرتشک

اگر می خواهید عمر تشک خود را افزایش دهید؛ هنگام خرید تشک حتما محافظ تشک مناسبش را نیز خریداری کنید. یک محافظ تشک ضد آب از تشک دربرابر ورود مایعات محافظت می کند.

همچنین از ورود گرد و خاک به تشک جلوگیری کرده و به این ترتیب از بروز آلرژی جلوگیری می کند.

به علاوه چون مانع از ورود عرق و چربی پوست به داخل تشک می شود؛ از این طریق نیز باز مانع ایجاد آلرژی می شود.

استفاده نکردن از محافظ تشک باعث ورود گرد و غبار به درون تشک می شود که این خود زمینه ای است برای ورود ساس و حشرات موذی به تشک، که باعث ایجاد آلرژی و همچنین ازبین رفتن مواد بکار رفته درون تشک می شود.

برای اینکه بتوتنید یک محاظ مناسب تهیه کنید پیشنهاد میکنم مطالعه مقاله ” آشنایی کامل با محافظ تشک ” را از دست ندهید.

به طور منظم ملحفه ها را بشورید

زمانی که می خوابیم عرق و چربی پوست از سلولهای مرده پوست بروی ملحفه می ریزد؛ همچنین اگر عادت نادرست خوردن مواد غذایی روی تشک دارید؛ مواد غذایی روی ملحفه می ریزد. یا اگر حیوانات خانگی دارید؛ این حیوانات آلودگی را به ملحفه تخت منتقل می کنند. بنا به این دلایل باید ملحفه های تخت را بطور منظم با توجه به نحوه استفاده تان از تخت، هر هفته یا حداکثر هر دوهفته یکبار بشورید.

اگر از محافظ تشک هم استفاده می کنید باید با توجه به نحوه شستشوی آن، محافظ را هم هر هفته یا حداثر هر دوهفته یک بار بشورید تا آلودگیها به تشک نفوذ نکنند.

تشک را هر چند وقت یکبار بچرخانید

یک راه بسیار ساده برای افزایش عمر تشک این است که هر چند وقت یکبار تشکتان را بچرخانید. فنر درون تشکهای فنری و همچنین تشکهای طبی فنری پس از مدتی استفاده از آن حالت ارتجاعی خود را ازدست می دهد؛ همچنین اسفنج درون تشکهای طبی فرم خودشان را پس از مدتی استفاده از آن از دست می دهد.

بنابراین برای حفظ کیفیت تشک و افزایش دوام آن بهتر است هر 3 ماه یکبار آنرا سر و ته کنید؛ و هر 6 ماه یکبار آنرا پشت و رو کنید. این کار مخصوصا در دوسال اول استفاده از تشک که شکستگیهای آن در حال شکل گرفتن می باشد بسیار مفید است. همچنین این کار به حفظ انعطاف تشک و جلوگیری از فرسایش یک قسمت از تشک که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد کمک می کند.

برای افزایش عمر تشک اصلا روی تشک نپرید

عمر تشک

هرگز روی تخت نپرید. با رعایت نردن همین نکته ساده عمر تشک شما کم می شود؛ زیرا با پریدن روی تشک، قسمتهایی از آن دچار فرورفتگی و فرسایش می شوند. همچنین با پریدن های مکرر، چهار چوب، قاب و حتی اسفنج تشک هم دچار آسیب می شود.

برای تفریح بچه ها بهتر است یک تخته پرش تهیه کنید تا بدون نگرانی از خراب شدن تشک و با لذت کامل بچه ها روی آن بپرند.

نگذارید حیوانات خانگی تان به روی تشک بیایند

هرگز به حیوان خانگیتان اجازه ندهید که بروی تخت شما بیاید زیرا هرچقدر هم که حیوان خانگیتان تمیز و بهداشتی و سالم باشد؛ باز هم هر روز بیرون می رود و ممکن است آلودگیها را با خود به داخل منزل منتقل کند.

در ضمن حیوانات هم مانند انسانها سلولهای بدنشان می میرد و ممکن است که به تخت شما انتقال پیدا کند؛ در ضمن بسیاری از حیوانات بزاق دهانشان جاری است و اگر بر روی تخت شما بیایند ممکن است باعث کثیفی تشک شما شوند.

حتی ممکن است به طور کاملا اتفاقی کاری انجام دهند که باعث ازبین رفتن کامل تشک گران قیمت شما شود.

نور خورشید محافظی خوب برای افزایش عمر تشک

هر ماه یکبار یا نهایتا هر دوماه یکبار زمانی که هوا آفتابی و خشک است پوشش تشکتان را بردارید و پرده ها را کنار بزنید وپنجره ها را باز کنید و بگذارید نور خورشید کاملا به تشک بخورد و رطوبت حاصل از استفاده افراد را خشک کند و همچنین تشک را ضدعفونی کند.

فقط دقت داشته باشید که اگر در منطقه شما ساس وجود دارد؛ محافظ را از روی تشک برندارید؛ تا ساس به تشک شما نفوذ نکند

از دستورالعمل شستشوی مناسب تشکتان استفاده کنید

برای داشتن یک محیط خواب سالم و همچنین برای داشتن تشکی سالم، باید آنرا به طور مرتب تمییز نمایید.

اگر مبتلا به آلرژی هستید هرماه یکبار تشکتان را به کمک جاروبرقی تمییز نمایید تا گرد و غبار آنرا ازبین ببرید؛ در غیر اینصورت می توانید نهایتا تا هر سه ماه یکبار این کار را انجام دهید.

اگر بر روی تشک لکه ای بوجود آمده است بهترین محلول برای شستشوی آن محلول آب ولرم و صابون می باشد. دقت کنید که به هیچ وجه از محلولهای شیمیایی برای این کار استفاده نکنید؛ زیرا این محلولها روی فوم تشک تاثیر منفی میگذارند و یکپارچگی فوم را ازبین می برند. دقت کنید که بعد از این کار باید بگذارید تشک کاملا خشک شود و سپس مجددا از آن استفاده نمایید.

مراقب مهمانهای ناخوانده باشید

ساس از مهمان های ناخوانده ای است که اگر وارد تشک شود به سرعت تشک را نابود می کند و متاسفانه خلاص شدن از دست این موجود موذی بسیار سخت است.

اگر ساس وارد تشکتان شد به سرعت اقدامات لازم در جهت ازبین بردن این موجودات موذی را انجام دهید.

برای افزایش عمر تشک ، آن را در سطح صاف و هموار قرار دهید

برای افزایش عمر تشک باید دقت کنید که آنرا روی یک سطح صاف و یکنواخت پهن کنید تا از سایش غیریکنواخت آن جلوگیری کنید.

مسلما نیازی نیست هرزمانی که تشک جدی می خرید تخت جدید یا باکس هم تهیه کنید. فقط کافی است چک کنید سطحی که تشک را روی آن قرار می دهید سطحی یکنواخت باشد که تشک از تمام جهات به خوبی و به طور یکنواخت روی آن قرار بگیرد.

حتما به شرایط ضمانت نامه و همچنین شرایط نگهداری تشک که روی برچسب آن نوشته شده است دقت کنید.

اگر از تختی استفاده می کنید که دارای چهارچوب است؛ دقت کنید که به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند وزن تشک و همچنین فرد یا افرادی که روی آن می خوابند را تحمل کند. برای این امر تختهای دونفره باید دارای میله های نگه دارنده در وسط تخت باشند تا پشتیبان مناسبی برای تشک باشند.

بسیار کار هوشمندانه ای است که هر سال زیر تشکتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه شکاف یا شکستگی وجود ندارد که بتواند روی تشک شما تاثیر منفی بگذارد.

از روتختی استفاده کنید تا عمر تشک تان زیاد شود

یکی دیگر از راههای کاربردی برای افزایش عمر تشک ، استفاده از روتختی بر روی تشک می باشد.

روتختی مانند یک لایه محافظ عمل می کند و انتقال آلودگی به تشک را کم می کند.

اگر روتختی کثیف شود؛ شستن آن بسیار راحت تر از زمانی است که بخواهید تشک را بشورید.

می دانیم که تمیز کردن و شستن تشک باعث افزایش عمر تشک می شود. ولی اگر در این کار زیاده روی کنید رطوبت ناشی از شستشو به فوم درون تشک آسیب می زند.

ولی اگر روتختی را بسیارزیاد بشورید که رنگ آن نیز برود و فرسوده شود؛ بازهم تعویض روتختی نسبت به تعویض تشک بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

مزیت استفاده از روتختی علاوه بر این که باعث افزایش عمر تشک می شود باعث زیبایی تخت و تغییر دکوراسیون اتاق خواب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *