ترفند های خانه داری مدرن

ازبین بردن 5 نوع لکه روتختی با ترفندهای ساده

لکه روتختی از آن مواردی است که معمولا برای روتختی بچه ها و همچنین برای روتختی افرادی که عادت به خوردن غذا بر روی تخت دارند یا عادت دارند بر روی تخت بنشینند و کار کنند اتفاق میفتد.

اگر دختر زیبای شما یا پسر عزیزتان این عادت اشتباه را دارد که بر روی تخت خوابش مشق می نویسد یا نقاشی می کشد؛ ممکن است که جوهر یا مداد رنگی بر روی روتختی لکه هایی ایجاد کنند. یا اگر بر روی تخت غذا می خورید ممکن است که لکه های چربی بر روی روتختی شما بیفتد.

اگر هم بسیار مراقبت روتختی خود هستید و فقط هنگام خواب به روی تخت می روید؛ باز هم ممکن است لکه روتختی را بر روی لحاف ببینید. جای تعجب ندارد زیرا ممکن است هنگام خواب عرق کرده باشید و به مرور بر روی لحاف خود لکه روتختی ببینید.

برای هر کدام از این لکه ها سرزمین خواب یک راهکار ساده دارد. بنابراین اگر برروی لحافتان لکه روتختی دیدید اصلا نگران نشوید و استرس نداشته باشید. کافی است آرامش خود را حفظ کنید و راهکارهایی را که می گویم انجام دهید.

سعی می کنم راهکارهای ساده و خانگی و با استفاده از مواد طبیعی را بیان کنم که هرکسی امکان استفاده از این ترفندهای لکه بری را داشته باشد. و چون روتختی تماس مستقیم با پوست بدن دارد؛ مواد طبیعی را برای ازبین بردن لکه روتختی معرفی می کنم.

ازبین بردن لکه روتختی ناشی از خون

لکه روتختی لحاف بالش تشک پرده دختر پسر کتاب

پاک کردن لکه روتختی که خون باعث بوجود آمدن آن شده است؛ راهکارهای مختلفی دارد. اول از همه به این نکته بسیار دقت کنید که بهترین زمان برای پاک کردن لکه خون از روی لحاف، زمانی است که تازه خون بر روی روتختی ریخته شده است و لک تازه است.

در این هنگام اگر به صورت اصولی و اینگونه که میگویم اقدام به پاک کردن آن بکنید؛ لکه خون به صورت کامل از روی لحاف برطرف می شود و گویی که اصلا لکه روتختی بر روی لحاف وجود نداشته است.

اگر هنگامی که روتختی خونی شد، شما متوجه لکه خون بر روی آن شدید؛ ابتدا با یک دستمال کاغذی خشک چند ضربه بر روی آن بزنید تا لکه بر روی لحاف پخش نشود. حال مقداری آب سرد بر روی لکه بریزید و با یک دستمال نرم و تمیز به آرامی بر روی لکه بکشید تا برطرف شود.

اگر امکان شستشو برای شما وجود دارد؛ بهتر است که لکه را با آب سرد بشورید بعد روتختی را با توجه به روشی که در مقاله ” راهنمای جامع شستن روتختی در منزل ” بیان شده است؛ بشورید و سپس در مقابل آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

حال اگر لکه روتختی که خون آن را ایجاد کرده است کهنه و قدیمی باشد؛ روش دیگری برای شستن و پاک کردن آن وجود دارد.

ابتدا مقداری سرکه بر روی لکه بریزید و بگذارید یک ربع سرکه بر روی لکه بماند؛ سپس با یک پارچه نرم و تمیز که با آب سرد شسته شده است بر روی لکه بکشید و سرکه را پاک کنید؛ حال با آب سرد و صابون لکه بشورید. لکه کاملا ازبین می رود.

پاک کردن سریع لکه روتختی ناشی مواد آرایشی

لکه روتختی تخت تشک زن کتاب

در زمان کنونی که خانه ها کوچک شده است و به تبع آن اتاق خواب ها هم بسیار کوچک شده اند؛ می شود گفت که تقریبا میز آرایش به تخت می چسبد یا بسیار به آن نزدیک است.

در این صورت ریسک لکه روتختی ناشی از مواد آرایشی بسیار بالا می رود. بهترین راه این است که هنگام استفاده از لوازم آرایش ملحفه ای را زیر دست خود پهن کنیم تا جایی کثیف نشود؛ اما اگر باز هم با تدابیری که انجام دادیم روتختی کثیف شد؛ راههای مختلفی برای برطرف کردن هر لکه وجود دارد.

هر یک از مواد آرایشی با روشی متفاوت برطرف می شود؛ حال به بررسی پاک کردن هریک از آنها می پردازیم.

قبل از هرچیز باید بگویم که اولین نکته در پاک کردن لکه روتختی این است که به محض دیدن لکه روتختی آن را برطرف کنید؛ زیرا لکه های کهنه و قدیمی به سختی پاک می شوند.

استفاده از صابون، خمیردندان یا الکل برای برطرف کردن لکه روتختی که رژ لب آن را ایجاد کرده

ممکن است که بعد از آمدن از یک مهمانی یا عروسی آنقدر خسته باشید که فراموش کنید آرایش خود را پاک کنید و با همان آرایش بخوابید و هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید با لکه روتختی که آرایشتان آن را بوجود آورده است مواجه شوید.

برای برطرف کردن لک رژ لب ساده ترین کار استفاده از صابون است. صابون را بر روی لک بکشید و با یک مسواک بسیار نرم به مدت 10 دقیقه کف حاصله را روی لکه بمالید. سپس با یک دستمال تمیز و نرم کف را از روی لکه پاک کنید و بعد با آب سرد بشورید؛ لکه برطرف خواهد شد.

روش دیگر آن است که همین کار را بجای صابون با مقداری خمیر دندان که بر روی لکه روتختی مالیده شده است انجام دهید.

استفاده از مسواک برای پاک کردن لکه روتختی کمی ریسک دارد؛ زیرا اگر از مسواک سفت استفاده کنید و مسواک را با فشار زیاد بر روی لحاف بکشید ممکن است که پارچه روتختی آسیب ببیند.

بنابراین هنگام بکاربردن این روش بسیار دقت کنید که به پارچه آسیب نزنید.ضمنا سعی کنید طوری مسواک را روی لکه بکشید که لکه بر روی لحاف بیشتر پخش نشود.

روش دیگر این است که مقداری پنبه را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه روتختی بکشید؛ فقط دقت کنید که لکه را بیشتر بر روی روتختی پخش نکنید. بعد از تمیز شدن لکه آن را با آب سرد بشورید.

ازبین بردن لک ناشی از ریمل بر روی روتختی

برای پاک کردن لکه ریمل از روی روتختی به یک حلال بسیار قوی نیاز داریم. یک حلال روغنی می تواند لکه را از روی روتختی برطرف کند. حلال های روغنی را می توانید از خشک شویی ها تهیه کنید و آن را بر روی لکه روتختی بریزید و پس از ده دقیقه با یک مسواک بسیار نرم آن را پاک کنید. حال می توانید لکه رت با آب و صابون بشویید تا برطرف شود.

نحوه پاک کردن لکه ناشی از کرم پودر

لک ناشی از کرم پودر یا ضد آفتاب، یکی از شایع ترین انواع لکه روتختی ناشی از مواد آرایشی می باشد. اما اصلا جای نگرانی نیست زیرا به راحتی این لکه ها برطرف می شود.

برای این کار ابتدا سشوار را با دمای بالا بر روی لکه بگیرید؛ باد داغ و جریان هوا باعث می شود که لکه برطرف شود. حال کافی است یک پارچه تمیز و نرم و خشک را بر روی لکه بکشید و آن را برطرف کنید.

روش ازبین بردن لکه لاک ناخن

ممکن است برای کودک شما هم اتفاق افتاده باشد که لاک بزند وفکرکند که لاک خشک شده و بر روی تخت برود و باعث ایجاد لکه روتختی شود. برای برطرف کردن این لکه ابتدا بوسیله یک کارد یا کارت اعتباری لاک خشک شده را از روی روتختی بردارید سپس چون حلال لاک آستون هست؛ پک پد آستون یا یک گوش پاک کن آغشته به آستون را بر روی لاک فشار دهید تا لک برطرف شود.

قبل از انجام این کار ابتدا لیبل نحوه شستشوی روتختی خود را مطالعه کنید و مطمئن شوید که روتختی مقاوم باشد و آستون باعث پوسیدگی آن نشود.

سپس می توانید لکه را با آب ولرم و مواد شوینده مناسب بشورید تا لکه کاملا برطرف شود.

از بین بردن لکه روتختی ناشی از جوهر با استفاده از روشهای خانگی

بچه روتختی تخت

اگر فرزند درسخوان شما عادت دارد که تکالیفش را بر روی تختش بنویسد حتما با مشکل لکه روتختی ناشی از جوهر مواجه شده اید. حتما فکر میکنید که این لکه فقط در خشک شویی ها برطرف می شود.

جواب این است که شما می توانید با چند روش ساده براحتی لکه جوهر را از روی لحاف پاک کنید.

می توانید مقداری پنبه را به الکل سفید آغشته کنید و آن را بر روی لکه جوهر بمالید و بگذارید 10 دقیقه پنبه بر روی لکه بماند. بعد از ده دقیقه می بینید که لکه کم رنگ تر شده است.

حال می توانید لکه را با آب سرد و پودر لباسشویی بشورید تا لکه روتختی کاملا برطرف شود. اما دقت کنید که تا زمانیکه هر نوع لکه ای کم رنگ نشده است اقدام به شستن آن نکنید.

استفاده از مخلوط گلیسرین و یک ماده شوینده نیز می تواند لک جوهر را برطرف نماید.

به کمک جوش شیرین و یک مسواک بسیار نرم، همانطور که برای پاک کردن لکه های قبلی ذکر شد می توان برای پاک کردن لکه جوهر استفاده کرد.

پاک کردن لکه روتختی حاصل از چربی، سریع و آسان

روتختی ماشین لباسشویی

برای پاک کردن لکه روتختی که چربی آن را ایجاد کرده است؛ می توانید مقداری جوش شیرین را بر روی لکه بریزید و بگذارید 2 ساعت بر روی آن بماند تا لکه ای چربی جذب جوش شیرین شوند.

سپس جوش شیرین را از روی روتختی به کمک جاروبرقی پاک کنید. جوش شیرین علاوه بر پاک کردن چربی، بوی نامطبوع روتختی را نیز برطرف می نماید.

پاک کردن لکه روتختی بوجود آمده از عرق به کمک مواد طبیعی

برای ازبین بردن لکه زرد ناشی از عرق از روی روتختی، کافی است سرکه را بر روی لکه اسپری نمایید و بگذارید یک ربع بماند. سپس با آب و صابون آن را بشورید و آن را در مقابل آفتاب در فضای باز خشک کنید. لکه کاملا برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *